Daisypath Friendship tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Wedding tickers
Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie First Birthday tickers

Sunday, February 17, 2013



Ahlan wasahlan n Hello World...bb As Biey n Ridz Max...ready to go home already... :) — at Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah, Bangi.











Monday, February 4, 2013

Alhamdulillah. Akhirnya Kau MilikKu

Medela Freestyle 


Akhirnya, dapat juga aku memiliki gadget idaman BF mommies ni... Moga FS ini akan terus berjasa bukan untuk bb sahaja, tapi untuk adik bb yang seterusnya. Hehehehe.....

Wah sangat teruja bila tengok gadgetnya. Nak2 lagi boleh dikatakan FS ni sangatlah mobility dan sangat mengujakan. Paling geram bila tengok mesin pump tersebut alahai sangatlah comel! Bole dibawa ke sana ke sini dengan mudah dan jayanya!





FS yang belum dibuka lagi. 

Monday, January 14, 2013

check-Up 34 weeks~~


Alhamdulillah..minggu ni masuk minggu ke 34 kandungan ni. my belly pun become bigger ;p... Minggu ke 34 preggy amat memenatkan. Sebab : perut semakin besar semakin berat dan jalan pun rasa mengah.

My littel chomey dalam perut ni memang tak reti dok diam. Agaknya dah tak sabar nak keluar. Sabar tau sayang..sikit lagi ok. Time malam lagi la.. nak tido, mengiring ke kiri tak kena. Mengiring ke kanan tak kena. Baby ni asyik kicking je..baby tak selesa ke ek dalam perut ni. Ke ruang dah sempit..sian anak mama..Sorry sayang kalau tak selesa..tapi mama tak tau nak buat macam mane.huhuhuhu



Hari ini aku gie check-up untuk week 34 di Pusat Rawatan Islam Az-Zahrah (AZIM)Sampai kat hosptal, terus bagi kad and alhamdulillah, aku orang ke-2.. Check-up ngn doc Fazlina.. Detail die bg penerangan...
Seperti biasa, aku kene timbang berat.. naik jugak lah dari 62kg - 63kg...pastu periksa tekanan darah.. owh, masa nak scan tu, dada cam rasa berdebar je.. risau gak kalau dengar bad news kan.
tapi memang ada bad news lagi..sedihnye lah...cuma belum di sahkan sepenuhnya..Baby sihat, dan berat pun bleh tahan 2.5kg..
Jantung pun ok, maknanya mengikut dalam scan tu, baby nampak ok..
Cuma air ketuban aku makin banyak.. dan itu lah bad news nye.. 
Ya allah.. Dia je yang tahu ape yang aku rasa time tu... Nasib baik hubby ada...kuat sikit rasa.... :-(
EErrmmm Alhamdulillah uri bawah dah ternaik sikit... Alhamdulillah.syukur pada Allah SWT. 'BB' pun bukan main aktif lagi bergerak. sekarang ni, berat 'BB' 2.5kg...BB agak besar jika dibandingkan dengan kebesaran mama... huhuhu... Harap berat BB tak kan naik mendadak lagi.... huhuhu....anak mamakan baik.. tolong mama yer... 

Dr cakap baby ok, tapi air ketuban memang banyak...Bila doc bagi tahu yang air ketuban banyak punca perut aku sentiasa mengeras, aku dah cuak dah. huhuhuhu.. macam2 pikir....errmmm mudah2an semuanya sihat dan tak ada apa masalah... Dr suruh berdoa banyak2 untuk kesihatan baby. InsyaAllah baby takde ape2. Moga dijauhkan...kalo berat BB bertambah lagi after 37 weeks, doktor bagi tahu yang aku kena percepatkan kelahiran. errmmm.. aku terima jerr... sakit or tak.. kena bersalin lerr.. means kena induce kan? ... errmmm apa-apalah... aku terima segala ketentuan dengan redha. Semoga segalanya di permudahkan... Aminnn.....

Habis checkup pukul 11 lebih. Kena datang lagi dalam masa 3 minggu untuk lihat perkembangan baby. Harap scan yang akan di buat nanti ni tak beri bad news lagi..mintak2 tak ade ape lah masalah pada baby aku ni. sedihnye lah bila mengenangkan dia ada masalah tu.. skang ni, aku tengah search tentang risiko air ketuban yang banyak. nak tengok info tentang air ketuban tu and ape puncanye.. pada kawan2, yang pernah alami masalh macam aku ni, sila2 lah kongsi sama.. memang perlukan khidmat nasihat dari kawan..

doakan kami juga ye..

Thursday, January 10, 2013

1 Month ++ To Go


11th Jan... 

im 33 weeks 4 days now..

cant wait to see our little junior..

this few days, had very bad back pain..

hard too walk... =)

Syukur to Allah, almost 90% preparation has been done like baby stuff, mommy-to-be stuff..

right now, busy find out 1 perfect name for our little junior..

semoga segalanya dipermudahkan oleh Allah SWT

Amin...

Monday, January 7, 2013

Tuesday, January 1, 2013

32 minggu kehamilan


Alhamdulillah, minggu ini genap 32 minggu usia kandungan saya. Ini bermakna tinggal lagi sebulan untuk menjadi wanita hamil! Makin dub dab dub dab dangdut dah jantung ni..Kemudian,saya akan jadi emak orang,hehe. Tiada lagi perut yang memboyot, tangan dan kaki yang mengembang, sakit pinggang dan muntah-muntah. Apa pun yang terjadi, saya berusaha untuk sabar dan redha dengan apa yang sedang dialami,kalau tak, rugi tak dapat pahala orang yang mengandungkan :-)

Macam mana agaknya bila saya jadi ibu nanti? Jaga bayi kami, mandikan dia, menyusukan dia, main-main dengan dia, berjaga malam...oh,tak terbayang macam mana rumah kami nanti akan bertukar wajah :-)
Contraction palsu kerap berlaku.. Ya Allah, ianya sangat tak selesa! Perut saya mengeras sampai saya terjaga dari tidur menahan kesakitan dan kekerasan... Kemudian saya kejutkan cik abang, minta dia pegang perut saya. Itu cara semulajadi untuk kurangkan rasa sakit contraction palsu. Tapi saya tetap rasa sakit.
Saya sebenarnya risau dan takut untuk bersalin :-( . Tak dapat bayang macam mana saya harus melalui proses melahirkan seorang bayi ke dunia. Saya harap sangat Allah mudahkan urusan kelahiran bayi ini nanti tanpa sebarang masalah dan komplikasi... Aaamin


Saya serahkan bayi dalam kandungan ini dalam jagaan Allah, sebab saya tahu saya tidak punyai ilmu untuk mengetahui misteri-misteri di alam kandungan... BB, ibu,ummi, mama  serahkan bb di bawah jagaan dan perlindungan Allah, Allahlah yang memelihara dirimu daripada sebarang masalah dan komplikasi. Love you so so so much!!!!!!!!!!!!!!

Tuesday, December 25, 2012

Review pasal set bersalin Tanamera

Dah beli set bersalin???

Lagi 1 minggu kandungan saya nak masuk 32 weeks. So,saya rasa ini the best time utk purchase my confinement set.Pilih punya pilih,akhirnya saya berkenan sgt ngn set Tanamera Postnatal yg duta dia si Serina Redzuwan tu.

So,semalam saya n hubby ke alamanda untuk berjumpa dengan dealer Tanamera En Hazairin Budiman iaitu Wakil Jualan kepada TROPICAL SECRETS SDN BHD.Dia amat baik,siap terangkan secara terperinci cane nak pakai product2 tu semua which is saya rasa tak susah sgtlah dan yg paling penting semua ingredient dlm product tu natural & not harm for baby. Ada barang2 dlm set ni boleh pakai time mengandung contohnya mcm VCO (Virgin Coconut Oil) utk menghilangkan tanda2 stretch mark kat peha,perut dan punggung dan kalau yg ada masalah constipation yg teruk,leh ambik sesudu kecik minum,insyaallah 'hasil pembuangan' akan lawas.

Yang paling saya tertarik semalam VCO ni boleh di sapukan kat kawasan perineum before gave birth.. InsyaAllah, delivery very smooth,tak lama.dan paling best tak kena jahit satu pun sebb tak koyak & without any drug. Dalam set ni jugak ada keterangan cane nak guna product2 ni dan apa ingredient yg digunakan.So kalau tak ingat,leh rujuk kat sini.

so,nilah rupe set tanamera tu:-



Barang-Barang dalam kotak Postnatal TANAMERA-siap bengkung!

Siap ada carta/jadual untuk guna barang-barang dalam kotak ni

Info tentang produk - sangat profesional-macam kagum pulak !

Total satu set saya beli RM 360.00 (termasuk penambahan VCO secara percuma!!!) Bermula 15 Disember 2012, dengan setiap pembelian Set Bersalin TANAMERA anda akan menerima satu lagi botol Virgin Coconut oil, percuma!. 

p/s:Harap2 saya cepat recover dengan bantuan set ni pas bersalin nanti...Amin.

Monday, December 24, 2012

Set Bersalin


Asyik beli barang baby jer..barang ibu baby pun sama pentingnya kan. Lepas bersalin, ibu baby kena pantang. Berpantang ni bukan setakat jaga makan minum / pakai stoking jer. Banyak benda lain kena amalkan. Kalau tak jaga kang..memang ada kesan jangka panjang. Ramai yang ingatkan saya pasal benda ni…..my sis, friends and sedara mara. Diorang kata..pantang betul-betul..jangan ngelat. Yer..saya cuba.


So, kena lar cari apa benda yang perlu ada time pantang. Saya pun tanya kat my sis and kawan-kawan yang dah ada pengalaman pantang..and of course google kat internet… Owh! Ada banyak set bersalin kat pasaran sekarang.. kebanyakannya complete set. Tak yah susah-susah kuar masuk kampung,  cari akar kayu/herba segala.
Produk-produk set bersalin ni tak sama. Ikut pengeluar. Ada yang siap ngan tungku sekali. Ada yang sekali ngan jamu. Ada yang siap ngan bengkung.  Harga pun tak sama.  Lagi- lagi kalau beli online. Tengok pada yang menjual tu. Kadang-kadang diorang buat promosi, memang dapat murah. Kat kedai-kedai jamu pun ada jual set bersalin ni. Kalau pandai tawar, leh dapat murah jugak.
Antara set bersalin yang ada kat pasaran:
  • Set bersalin jamu Selapan Mustika Ratu – Harga set biasa: RM119.00. Satu set ada 7 item.
  • Set bersalin Amway – Harga: RM 293.00. Satu set ada 10 item.
  • Set bersalin Leesa Formula – Harga berbeza ikut pakej. Harga untuk pakej lengkap: RM 350. 00. Pakej lengkap ada 8 item.
  • Set bersalin Ibu Halimah – Harga: RM360.00 . Satu set ada 9 item.
  • Set bersalin Tanamera – Harga: RM360.00. Satu set ada 11 item.
  • Set bersalin Nona Roguy – Harga: RM365.00. Satu set ada 6 item.
  • Set bersalin Sendayu Tinggi – Harga Pakej 60 hari: RM 386.00. Satu set ada 11 item.
  • Set bersalin Bhidan – Harga: RM350.00 . Satu set ada 7 item.
Diulangi, harga kat atas ni berbeza ikut yang menjual. Kalau pandai cari, memang dapat lagi murah dari harga di atas. Lagi-lagi time ada promotion. Pastu, setiap pengeluar, set dia tak sama. Terpulang la nak amalkan pakai apa time berpantang nanti. Macam saya, saya nak elakkan makan jamu..so set bersalin yang saya beli memang takder jamu. Set bersalin TANAMERA ~ Postnatal Care Set.

Mahal? Yup, memang mahal!  Pikir banyak kali jugak sebelum beli ni… bincang banyak-banyak kali ngan En Suami. Dia kata, kalau betul benda tu elok..belilah. Lagipun, bukan selalu. Time nak bayar, tutup sebelah mata... ;-)

Macam set bersalin yang lain, Set bersalin Tanamera ni guna herba dan bahan semula jadi.
Set bersalin Tanamera ni ada:
  1. Feminine Herbal Wash (Herba Pembersih Wanita) : untuk mencuci miss V selepas bersalin.
  2. Herbal Massage Oil (minyak urut herba)
  3. Firming Herbal Blend Paste (tapel) : pes herba yang disapu pada perut sebelum memakai bengkung
  4. Abdominal Wrap (bengkung)
  5. Herbal Tea (teh herba)
  6. Calming Herbal Blend Paste (pilis) : pes herba yang disapu pada dahi
  7. Boreh Body Scrub (Skrub badan boreh)
  8. Brown Formulation Soap (Sabun mandi herba)
  9. Herbal Bath (Herba Mandian)
  10. Cold Pressed Virgin Coconut Oil (Minyak Kelapa Dara): banyak kegunaan minyak nih, antaranya: boleh disapu pada miss V sebagai persediaan bersalin.
  11. Lavender Floral Water (Air bunga lavendar) – menghilangkan angin dan mengurangkan tekanan.
Set ni siap ada buku yang terangkan kandungan produk, khasiat dan cara penggunaan. So, time nak guna, leh refer buku tu jer. InsyaAllah, saya harap produk-produk ni boleh bantu saya time berpantang nanti…
Sebelum saya beli set ni, memang saya google pasal produk ni jer. So far…takder yang complain. Yang bagi testimoni pun kata set bersalin ni best. Antara produk yang banyak jadi sebutan:  Cold Pressed Virgin Coconut Oil Tanamera  mampu memudahkan proses kelahiran. Amalkan sapu minyak ni kat area miss V 3- 4 minggu sebelum bersalin, untuk membantu mempercepatkan bukaan and koyak pun tak banyak. Nak minum minyak ni pun boleh. Macam minyak selusuh gitu. Uih..ni kena start amalkan sekarang ni. Then, ramai kata minyak ni boleh kurangkan stretch mark juga.
Pastu ada yang kata .Brown Formulation Soap boleh mencerahkan kawasan yang gelap. . Another one, herbal tea – membantu proses buang angin dan juga pencernaan.
Kalau nak baca testimoni orang yang guna produk ni, leh cari kat facebook: TANAMERA Postnatal Care set atau klik sini untuk pergi ke website diorang. Kalau betul produk ni ok..saya akan buat testimoni jugak.
Set ni disediakan untuk 14 hari penggunaan jer. And ikut buku panduan yang diberi, start pakai produk-produk ni hari ke-5 selepas bersalin. Kebanyakan item dalam set ni ada 14 sachet sahaja. Sehari satu sachet. Maknanya, hari ke-20 selepas bersalin, yang mana yang dah habis tu, maknanya dah tak yah pakai lagi.
Produk TANAMERA memang dirumus untuk membantu ibu yang baru bersalin memulihkan badan mereka DALAM MASA YANG LEBIH SINGKAT. So, bila dah habis, tak yah beli lagi pun tak apa. Tapi kalau nak continue, itu lebih bagus.
Sekian, review set bersalin Tanamera yang tak berilmiah.... :-)