Daisypath Friendship tickers
Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Wedding tickers
Lilypie Pregnancy tickers
Lilypie First Birthday tickers

Saturday, December 10, 2011

Masa Terbaik untuk Membeli Barang Hantaran


Saya rasa semua orang pon tahu yang negara kita Malaysia ni memang tak putus-putus dengan pelbagai ‘SALE‘.
Pada pendapat saya, masa SALE ni lah masa yang paling sesuai untuk membeli barang-barang hantaran ini. Lagi satu sebaiknya barang-barang hantaran (selain daripada makanan dan yang sewaktu dengannya) ini hendaklah di beli seawal yang boleh supaya tidak kelam-kabut nanti kalau last minit baru nak tercari-cari. Ye lah, nak buat persediaan untuk perkahwinan ini bukannya sedikit yang nak difikirkan, macam-macam yang perlu disurvey, ditempah dan sebagainya.:D

Saturday, October 29, 2011

Monday, October 17, 2011

Saturday, September 3, 2011

Selesai Sudah Majlis Pertunanganku


Alhamdulillah, hari Sabtu, 03 September 2011, bersamaan 5 Syawal, berjaya juga saya menghadiahkan bakal menantu kepada mak saya..Rase cam xpercaye plak aku nie da bertunang ngan En TunangKu. :-)

Tibalah saat2 yang dinantikan ....
03 September 2011
Majlis Pertunanganku Asilah & Ridzwan
yang berlangsung di PasirPuteh, Kelantan.
Majlis diadakan sekitar pukul 11.30 pagi.

Sanak saudara dan jiran tetangga sudah berkumpul seawal
pagi untuk meraikan Majlis Pertunangan Ku.
Kedengaran suara2 tetamu yang hadir tidak putus2..

Perasaan semakin berdebar2 pabila saudara & rakan
memberitahu bahawa majlis sedang bermula.
Makin berdebar2 hatiku ini.
Wah,.. hanya orang2 yang penah mengalaminya akan merasa
perasaan aku ketika itu.

Majlis berjalan secara lancar.
Antara topik2 perbincangan ialah Jumlah duit hantaran & tarikh
perlansungan pernikahan & perkahwinan.

Aduh... tiba2 nama Aku dipanggil untuk keluar.
Sebab sesi perbincangan sudah pun selesai.
Mak aai... makin berdegup laju jantung dibuatnyer.
Menggigil kaki..huhuhu.
Apa2 pun , " Control Cun " maa... haha..
Sampai dibawah je, seribu pasang mata yang memandang aku ketika itu.

Sesi menyarung cincin telah pun berlangsung.
Mak En Tunang yang menyarungkan cincin ke jariku.
Disaksikan oleh semua tetamu yang hadir.

Majlis selesai kira2 lebih kurang pukul 2.30 petang.
Alhamdulillah.. semuanya berjalan seperti yang dirancangkan.
Terima kasih kepada Ma, Abah, adik beradikKU
dan semua yang terlibat...

Doakan semoga kami bahagia hingga ke akhir hayat & semoga dipermudahkan serta dilancarkan segale2nye utk menuju hari bahagia..;)

Syukur kpd Allah di atas ketentuanNya.. Allah lebih mengetahui apa yg terbaik utkku & aku yakin, Allah itu maha mengetahui sesuatu yg aku tidak tahu & aku hanya berserah kpdMu ya Allah.. Semoga dipermudahkan segala urusanku di dunia & di akhirat. TQ Allah..

Sunday, July 3, 2011

infografik-kahwin-melayu




Carta alir proses dan peringkat yang terlibat dalam majlis perkahwinan orang Melayu di Malaysia bermula dari merisik, meminang, pernikahan dan kenduri kahwin... :-)

Saturday, July 2, 2011

beautiful weekend !~


Jam 12`40 tgh hari, aku mula bersiap2 untuk keluar g jalan2 kat KL bersama Adam!~ yang chomel, mama adam!~, papa adam!~ dan paklong adam!~ yang suke kaco adam...!~!~!~!~!~Tapi yang x best adam xnak ngn aku!~... ciannn.... Tapi yang paling bengangnyee... Abg ADI lambat 2 jam lebih..... siap abg ADI... dalam hati dah nyumpah2 kat abg ADI...huhuhu!~Last2 paklong adam!~ datang amik kat PUTRAJAYA.... tenkius adam!~.... Tujuan utama nak gi KL ni sebab nak beli baju kawin paklong adam!~Sampai je Jalan TAR, terus setiap kedai di jajah...hehehe...Penat jugalah, setengah hari berjalan kaki, pergi dari kedai ke kedai yang lain. Last2 jumpa gak yang berkenan di hati... akhirnya SEMUA HOUSE dapat di tawan...Aku terpegun tinguk kepelbagaian baju pengnatin yang dijual....Ni seme sebab paklong adam!~nak kawin.. kan adam kan..nasib baik adam!~ tak mengamuk...cian kat adamm....

Ya Allah Ya Tuhanku jauhkanlah bisikan syaitan dari menghasutku untuk membuat mataku rambang bila tengok baju2 lain yang semua nampak cantik! amin.

Banyak juga lah urusannya kalo nak kahwin, pening gak, kena pilih baju yang sesuai lah, kasut yang sesuai lah dan macam-macam lagi, macam ni lah kalo untuk perempuan.. hehe.. Kalo lelaki, simple je..Soo..the best thing is
beli baju nikah + veil di Jalan Tar. Satu perkara telah selesai. tapi banyak perkara lain pulak yang berduyun-duyun datang bergolek2. Alhamdulillah, baju untuk nikah sudah pun beli, yang nak buat hantaran untuk tunang wakakaka...!!~~~ !1Set L/P - RM260!~~Akhirnya baju nikah yang diidamkan sudah pun ditemui…kos semua sekali hmmm boleh tahan jgk.. tapi kurang sikit dari yang dianggar… ok laa tu.. cuma tudung tak beli lagi.. Maka sekarang ni mari sama2 memerah otak untuk pilih design yang sesuai. Yg ni Pak Long Adam!~~ kena pikir ye... kalau ikot aku, xmo la yang mewah2 sangat. kalau boleh baju tu biarlah boleh pakai lagi next time. and untuk baju nikah xmo sewa2. nak buat hak milik. so kena la tempah kan. sebab dah beli kain.. hehe.....

Penatttttttt!~~ tapi sronok...hehehehe

ok. ada beberapa perkara yang perlu aku selesaikan sebelum pertengahan bulan 8.

1.hantaran tunang.
nak buat sendiri ke nak tempah je? aku ni kadang2 malas nak tempah2 bagai. macam nak buat sendiri. tapi mampu ke? haha. masa mcam banyak macam xde. haaa cmn tu? nak buat sendiri nak pilih design pulak. barang2 pulak. pening2 hak2. *aku ni pening je lebih2. gerak nye tak hak2.

2. mini pelamin
takperlu kotttttttttt....

3. design baju nikah
haaaaaaaaaaa. yang ni kena cepat2. Tapi xpe..lambat lagi. idea dah ade sket2 nk buat baju mcm mane kan. tgk sana sini nak buat mcm ni. dah finalize dah designnyee. lepas tu kena hantar terus ke tailor lah...plan Disember this year!!~~~ Paklong Adam!~ dah x sabar nak pakai tu..hehehehe

B2B!~~

Wednesday, June 29, 2011

1 days to go

Alhamdulillah..tinggal sehari lagi... xsabar rasanya.... Emm..hari ni aku nak masak PAPRIK campur... dah lama x makan.. resepi ni amik dengan suee.... simple but SODAPPPP... petang ni balik keje, carik bahan2......

continue malam nie... untuk tgk hasil paprik.....

baju tunang : done

Done!!`` 4 baju tunang..Alhamdulillah.....akhirnya dah jumpa baju sweet. dah bayar deposit..dah tempah...and dah ambik dah kat tailor tu... simple je. warna putih/krim ngan sulam2 sket kat hujung. i like it very much... tingal nak tampal aksesori sikiit2 kat baju.... Untuk tunang ni aku pilih Baju Kebaya...Baju ni aku tempah kat Sri Serdang...Tempah RM75... simple but nice!~~..Untuk baju tunang ni, aku beli je kain cotton kaler krim...huhuhu.... sebenarnye nak kaler pink.

Hari tunye plan nak beli siap kan… tapi bila dah puas berjalan smpi longgar lutut ni, harga punya la mahal n tak cantik mana pun… kalau cantik harga pulak tersangat la mahal…saiz pun xde... terus tukar fikiran dari nak beli siap kepada tempah baju… ..huhuhu..last2 aku amek jugak kain cotton...nanti boleh pakai for next whatever event....tak nak membazir...huhuhu...

Aksesori: Ribuan terima Kasih yang tak terhingga buat BOSS2 ku yang sporting gile Kak Nora dan Ka Effa diatas pemberian Kerongsang untuk majlis aku nanti.... grand gile!!!..... cantikkk.....

Tailor:Ribuan terima Kasih yang tak terhingga jugak to Kak Ijan sebab carikan tailor..hehehe

Love,

AsBiey...